Källbrinksskolan

Källbrinksskolan

fredag 11 oktober 2019

Arbetsvecka 42


Nästa arbetsvecka
Svenska
Britt-Marie: Vi repeterar ordklasser och har på torsdag prov på adverb 
och pronomen. Repetition och övningar finns i Classroom.

Matematik
Vi kommer att jobba med kvadratrötter och grundpotensform.

Engelska
Britt-Marie: Vi arbetar med boken "The Absolutely True Diary of a 
Part-time Indian". På torsdag ska alla vara klara med boken, vilket innebär 
att man kan behöva läsa lite även hemma. Frågor att besvara finns i vår 
Reading Log i Classroom. Där finns också länk för att lyssna till eller läsa boken.
Under veckan kommer vi att ha gruppdiskussioner om boken.

Carola: Vi fortsätter att läsa boken Holes. Till torsdagens lektion ska
man ha läst kapitel 29-39 och arbetat med sin Book Journal. Se till
att du är väl förberedd och kan delta i klassdiskussionen om boken.
(om du inte hinner läsa alla sidor kommer du ändå kunna delta i
diskussion?

Slöjd
Tm Vi fortsätter att såga till delarna , fila och börja böja till dem
(Kallbocka). Därefter förbereda sammanfogning.

No
Vi kommer att redovisa matspjälkningen på måndag i 8B,C och D.
A är redan klara.Efter det kommer vi att jobba med lungor och hjärtat.

Tk
Vi fortsätter bygga med el-spelet.

So
Vi börjar med nytt ämne under vecka 42, historia. Vi kommer under
historiemomentet, som sträcker sig åtminstone fram till jul, att fokusera
på 1700- och 1800-talen. Under vecka 42  kommer vi att jobba med en
tidslinje för att få en historisk överblick och efter det tar vi en titt på hur
läget i Europa var under 1700-talet. Vi kommer även att jobba med
historiska begrepp. 

Bild 
8A, 8C och 8D: ska vara klara med övningen “Rita en människokropp
med proportioner”.Nästa uppgift - använd de kunskaperna du övat i
en illustration. (Mer info kommer i Classroom-kurs, på måndag.)
8B: övar att rita “Människokropp med proportioner” (1 lektion).

Hemkunskap 
Ni går till affären och kollar in priser och miljömärkningar.

Musik
Börja redovisa det ni har jobbat med klart innan höstlovet v.43 och
byt aktivitet (bas, sång, ackordspel)

Spanska
Erikas grupp: Vi jobbar vidare med texten “Un trabajo perfecto.” Vi går
igenom lite mer konkret hur vi kan göra för att bearbeta en text.

Julias grupp: Vi fortsätter med kapitel 3, Un chico ideal. Målet är att
eleverna ska kunna beskriva en persons utseende, kläder och egenskaper,
använda ser i presens och använda bestämd och obestämd artikel
(un, el, los osv.). Eleverna ska kunna egenskapsorden på sid 11  i
textboken till fre (finns även i Quizlet i Classroom)

Malins grupp: Vi arbetar med kapitel 3, Un chico ideal. Målet är att
eleverna ska kunna beskriva en persons utseende, kläder och egenskaper,
använda ser i presens och använda bestämd och obestämd artikel
(un, el, los osv.).

Tyska
Vi jobbar med kapitlet Die Sommerferien i läroboken “Der Sprung”.
Vi arbetar vidare med perfekt. Till onsdagens lektion ska du ha kollat
igenom perfekt grupp 3. Du hittar materialet i Classroom under fliken
grammatik/perfekt. 

Franska  
Uppföljning av diagnos.  Vi läser om La Belgique.

Idrott
Vi arbetar vidare med orientering. Vi börjar med stjärnorientering,
både i par och enskilt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.