Källbrinksskolan

Källbrinksskolan

fredag 10 januari 2020

Arbetsvecka 3

Svenska
Britt-Marie (8A+8B): Vi avslutar vårt skrivande av mikronoveller och
påbörjar läsning av boken “När jag inte hade nåt”. Under den kommande
bokperioden så kommer vi att läsa både gemensamt och enskilt, men också
ha bokdiskussioner, skriva olika texter, analysera raptexter och hålla tal. 

Markus (8C+8D): Vi fortsätter arbeta med grammatik och kommer presenteras
för nya ordklasser.


Matematik
Vi ska fortsätta jobba med algebra, multiplikation med parentes.
eleverna kommer att få repetitionsuppgifter som ska lämnas in.

Engelska
Britt-Marie (8A+8B): Vi arbetar med ett skrivuppdrag till filmen “Catch
me if you can” och tränar på oregelbundna verb.

Carola: (8C+8D): Vi skriver mikronoveller och sätter igång ett verbtema.

Slöjd 


No
Vi fortsätter att jobba med kolets kemi. Många känner att de glömt mycket
under lovet. Vi har under v 2 repeterat i 8A,B och C. 8D repeterar en
lektion under v 3. Alla klasserna kommer att börja jobba med alkoholer
under veckan. Vi pratar om några alkoholer och dess användningsområden
såsom tvätt, dryck och hudkräm.

Tk
Vi kommer att lära oss om lödning och tillverka något av ståltråd.


So
Vi fortsätter jobbet med industriella revolutionen. Eleverna jobbar med att
skapa ett häfte om ind. rev. med hjälp av texterna i läroboken. Arbetet
kombineras med genomgångar, bildanalyser, filmklipp och gemensam
läsning av texter i läroboken. Arbetet med häftet påbörjades i slutet av
höstterminen och eleverna bör ha kommit ungefär halvvägs nu. 


Bild
“Utveckla en krumelur” med fyra olika tekniker!
 Du väljer om du vill arbeta  föreställande eller abstrakt. För mer
info se kurs i Classroom.


Spanska
Erika: Hur pluggar du (text kap 7), repetition och terminsplanering.


Tyska
Vi presenterar uppgiften “Die Brille”. Grammatik: Substantiv


Franska  
Vi jobbar med kapitel 3a On mange des choses bizarres ici ; matord  


Idrott

Vi påbörjar ett nytt dansmoment, där eleverna ska skapa egna danser i
små grupper. De får antingen välja egna låtar och isf göra musikanalyser
på dessa låtar eller välja en av låtarna som jag har gjort en musikanalys
på. De ska sedan skapa en koreografi och öva på denna. Uppgift filmas
och lämnas in i classroom senast fredag v. 4 (24/1). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.